فرسان البريد المصرى

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فرسان البريد المصرى
فرسان البريد المصرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يتحدث عن مشاكل البريد المصرى وموظفية تم إنشاء هذا المنتدى إيمانا منا بدور البريد المصرىبنأثيرة اليومى فى حياتنا وحب وعرفانا منا بالجميل ونتمنى أن نكون وفينا واجبنا نحوه

اعتذار واجب الى كل من تم اسائته من خلال المنتدى اعتذر انا مدير الموقع وجميع الأعضاء عن بعض تصرف قله اساءت التعامل مع المنتدى بنشر اكاذيب وغير حقائق فى حق بعض الزملاء مما يستوجب علينا الأعتذار الرسمى ونعلن ان المنتدى تم انشائه من اجل بث روح التعاون بين العاملين ويكون نبراسا لتبادل المعلومات البريدية ويكون مدعما بروح اخلاق الفرسان ولذلك تم تسميه المنتدى فرسان البريد المصرى ليكون الأسم والمعنى موجودين بالمنتدى ونهيب بالسادة الأعضاء الإلتزام بقواعد النشر للمعلومة بعدم السب والقذف دون مستند رسمى يرفق بالموضوع المشار اليه بالفساد والا سيحذف العضو والموضوع وعلى الأعضاء الشرفاء اعطاء المنتدى كل مالديهم من جهد لرفعه المنتدى وانتشار المعلومه البريدية والحفاظ على العلاقات الوديه بينهم ونكون ممييزين بأدائنا الراقى امام عملائنا وزملائنا واكرر اعتذارى مرة أخرى أحذر الحقود إذا تسلط , والجاهل إذا قضى , واللئيم إذا حكم , والجائع إذا يئس , والواعظ المتزهد إذا كثر مستمعوه

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

النقابه المستقله فى المحله ( بعبع الاداره )

said
الباشا تلميذ
كيمو الايم
7 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

كيمو الايم

كيمو الايم

النقابه المستقله اثبتت باليقين والفعل والبرهان القاطع والساطع للجميع انها بمثابة البعبع لرئاسه الهيئه

حينما قام رجاله المستقله بالمحله بطلب لقاء رسمى مع رئيس الهيئه عن طريق مدير مكتبه وبعد فشل محاولات التفرقه بينهم من قبل احمد بيه عيسى بشتى الطرق
قرروا ان يحددوا الميعاد المشروط بعدم حضور الناشطين من اعضاء المستقله ضمن الوفد اللى هيروح الاجتماع

ولما عرفت سالت منهم ناس محدش منكم رايح ليه ؟
قالوا همه عملوا كده عشان يضايقونا ونطلع نقول الناس دى مبتمثلناش فيفرقوا بين رجاله المحله لانهم المحركين للثوره فى البريد كله فاحنا من واجبنا دلوقتى ان احنا نشكر زمايلنا اللى هيروحوا وندعمهم بالحماس الكافى

ولما سالتهم يعنى متوقع يعملوا معاهم ايه هناك ؟
قالوا هيحاولوا يخلوهم يسمعوا بس فيه ناس من اللى رايحين مش هيسكتوا وغالبا اللى مش هيسكتوا هيرجعوا ندمانين على انهم راحو
ولما سالتهم يعنى متوقع ينفذوا لهم ايه ؟
قالوا ممكن يوافقوا على موضوع مبنى المنطقه ويحركوهلهم من الادراج لكن مش هيعملوا لهم حاجه فى المرتبات ولا الحوافز وهيقولوهم الهيئه خسرانه
ولما سالتهم ايه رايكم فى مرواح السروى اللى واخد ضعف اشراف وشويه الاخوان اللى معاه ؟
قالوا احنا مش معترضين على اى حد من اللى رايحين غير على السروى لان الراجل ده مفكرش انه يساندنا فى اى مطالبه بحقوقنا باى شكل من الاشكال ومكنش قايم معانا بدور انه موظف مننا لكن كان مساند للاداره ضد مصالحنا وحقوقنا
وفى النهايه
اقسم بالله العظيم كل اللى قالوه طلع مظبوط فعلا شويه العيال اللى همه بيقولوا عليهم عيال دول ارجل واذكى وانصح من اى حد فى الهيئه ويوم عن يوم بيثبتوا انهم ملهمش اى مصالح شخصيه ولا مطامع اداريه
ويحق لرئاسه الهيئه انها تعملهم الف حساب لاننا كلنا معاهم ووراهم حتى لو خدوا مننا كل يوم ناس تتكلم عن المحله غيرهم
وميعاد الوفد الاصلى بتاع المحله هيكون فى العتبه عندكم ان شاء الله يوم 6\12\2011 لما نشوف اخرتها معاكم

الباشا تلميذ

الباشا تلميذ
اليوبيل الذهبى
اليوبيل الذهبى

شاهد على الحدث
قال لى احد الحاضرين انهم قبل مقابله الدكتور طارق جلس معهم احمد بيه عيسى كجس نبض للقاء وماذا يدور بعقول هؤلاء الافراد وكالعاده الكلمتين المحفوظين يا جماعه الهيئه خسرانه والدكتور ومش الدكتور وشويه حبشتكنات فى الاتارى يعنى كلام كله هلس ملوش اى لازمه وال ايه المكتب الى جمبه ولا الاوضه قاعد واحده كده بيقولك معاها مشروع هههههههه مشروع ايه يا ابو مشروع انتو هتشتغلونا مقعدين عيال مالهاش اى لازمه تاخد فلوس من غير اى شغل ولا انتاجيه مهو لازم الهيئه تخسر طول مانتو ماقعدين الناس بالمشاريع التى لاتفيد الهيئه من اى ناحيه

المهم بقه دخلو للدكتور طارق الحقيقه الراجل ده وشه بشوش رحب بالناس وهو مفكر ان هما دول الى طالبين مقابلته ميعرفش ان احمد بيه عيسى جايبله ناس تانيه بس مش مشكله الناس دى زمايلنا برده وعادى يا بوعيسى مش هتعرف تخبطنا فى بعض وخلى شويه العيال الى انت مقعدهم على النت يتابعو الناس ينفعوك
وكان مضمون اللقاء كالاتى
1- انشاء مبنى لاداره المنطقه بالمحله ( مكنش يعرف اننا معندناش منطقه)
2- سيتم اصدار فرار بخصوص بدل الوكلاء كل ثلاث سنوات
3-مناقشه اسلوب تدريب العاملين
4- مناقشه مشاكل ومعوقات العمل
5- طلب احد الجالسين منحه للمنطقه الدكتور قاله مفيش فلوس والعمليه جاز معكش انت 50ج لاول الشهر
6- الرجاله ركبت المكروباص ورجعت من غير مانعرف هما راحو ليه اساسا

said

اعتقد الواحد اللي انت بتتكلم عنه هو حاتم السيد ابراهيم مدير مكتب احمد عيسي واللي قبل كده نوهنا ياباشا انا وانت انه بيقبض 800 جنيه بدل سهر 800 جنيه جهود غير عاديه شهريا و25 جنيه بدل وجبه و25 جنيه بدل اتقالات للقريه يوميا غير طقم مكتب سعادته والله طول اليوم وانا رايح جي عليهم ما بيعملوا شئ غير شرب الشاي والقهوه نفسي اعرف كفاءة حاتم وخبرات سعادته ايه وانا والله ولا طامع في كرسيه ولا شئ بس بقول حرام واحد مواليد 1983 وتعين 2006 يتعين مدير بالعافيه وكمان يتحصل علي مبلغ 6000 جنيه شهريا واحنا بنيناها وتركنا بصمه في كل ركن فيها انا وغيري من الكفاءات وما نتحصل علي 1000 جنيه حتي بس نقول ايه ارزاق مقسمها الخلاق بس لو بتعب واستحقاق كنا قلنا يستاهل لكن عشان شوية همبكه يبقي الله يرحمك يا هيئه

الباشا تلميذ

الباشا تلميذ
اليوبيل الذهبى
اليوبيل الذهبى

said كتب:اعتقد الواحد اللي انت بتتكلم عنه هو حاتم السيد ابراهيم مدير مكتب احمد عيسي واللي قبل كده نوهنا ياباشا انا وانت انه بيقبض 800 جنيه بدل سهر 800 جنيه جهود غير عاديه شهريا و25 جنيه بدل وجبه و25 جنيه بدل اتقالات للقريه يوميا غير طقم مكتب سعادته والله طول اليوم وانا رايح جي عليهم ما بيعملوا شئ غير شرب الشاي والقهوه نفسي اعرف كفاءة حاتم وخبرات سعادته ايه وانا والله ولا طامع في كرسيه ولا شئ بس بقول حرام واحد مواليد 1983 وتعين 2006 يتعين مدير بالعافيه وكمان يتحصل علي مبلغ 6000 جنيه شهريا واحنا بنيناها وتركنا بصمه في كل ركن فيها انا وغيري من الكفاءات وما نتحصل علي 1000 جنيه حتي بس نقول ايه ارزاق مقسمها الخلاق بس لو بتعب واستحقاق كنا قلنا يستاهل لكن عشان شوية همبكه يبقي الله يرحمك يا هيئه
مش قصدى حاتم بعينه لان فى كتير زى حاتم دا فى واحده هناك تعين المصيلحى مالهاش علاقه بالبريد اساسا قاعده برده معاها مشروع وربنا الناس دى بتشتغلنا والهيئه هتفضل تخسر طول مافيها الليله دى

المرعب

المرعب

النقابة المستقلة هى الحـــــــــــــــــــــــل

فى قلب مصر

فى قلب مصر

النقابة المستقلة هى الحل فى ايــة اية الجديد[b]

الباشا تلميذ

الباشا تلميذ
اليوبيل الذهبى
اليوبيل الذهبى

فى قلب مصر كتب:النقابة المستقلة هى الحل فى ايــة اية الجديد[b]

النقابه المستقله مش هتشتغل والناس قاعده فى البيت لازم كلنا نشارك وايدنيا تبقى فى ايد بعض لان فى الاتحاد قوه

النقابه المستقله بالمحله

النقابه المستقله بالمحله
ادارة المنتدى
ادارة المنتدى

بسم الله الرحمن الرحيم
اسمحوا لى فى البدايه ان نتفق سويا على مبدا المطالبه واتباع كافه الطرق نحو تحقيق مطالبنا
ولتتاكدو اننا وبعد كل المعارك التى خوضناها مازالت لدى اجسادنا ارواح وقلوب تنبض وعقول تفكر
وليعلم الجميع اننا لن نكل ولن نمل ولن نهدا الا بعد الحصول على حقوقنا وان دفعنا ارواحنا ثمنا لهذه المطالب والحقوق
وليتاكد الجميع انه ماضاع حق وراءه مطالب
اما بخصوص ماجاء من مطالب فى البيان الاخير الصادر عن النقابه المستقله يوم 11\11\2011
وما اطلق عليه البعض تراجع عن المطالب الاساسيه والثوابت التى سعينا الى تحقيقها منذ اعلان النقابه المستقله كمطلب المساواه بالمصريه للاتصالات او البنوك وغالبا هذا هو المطلب الاساسى لكل البريدين من الناحيه الماديه وان ماجاء فى البيان اختص فقط ببند الحوافز وضمه على المرتب
فلتعلموا جميعا اننا لم نتنازل عن هذا المطلب وانه فى المقام الاول ولكن لزاما علينا ان نتحد ونتفق على مبداين اساسيين الا وهما
تطهير الهيئه ممن يعترضوا طريق تقدمها (النواب والمستشارين ورؤساء القطاعات ومديرى العموم الموجودين باوامر من حكومه النظام السابق والمجدد لهم حديثا )
وهيكله المرتبات وان اختلفت صيغه المطالب
وفى النهايه نشكركم على نقدكم البناء المحترم ومتابعتكم الجيده لنا
ونحن اذ نعد الجميع باننا لن نتراجع ولن نتوانى فى اتباع اى طريق يؤدى فى نهايته الى حصولنا على حقوقنا المشروعه والتى من شانها تحقيق الهدف الاساسى لانشاء النقابه العامه المستقله للعاملين بالبريد المصرى وهو (تحقيق حياه كريمه لكل العاملين )
والله الموفق والمستعان

السندباد

السندباد

السروى بية اللى كان قاعد فى اللامركزية يقول شوية عيال مش لقين ليهم شغلة
هو دلوقتى اللى عامل فيها زعيم وطنى ورايح يتكلم

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]