فرسان البريد المصرى

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فرسان البريد المصرى
فرسان البريد المصرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يتحدث عن مشاكل البريد المصرى وموظفية تم إنشاء هذا المنتدى إيمانا منا بدور البريد المصرىبنأثيرة اليومى فى حياتنا وحب وعرفانا منا بالجميل ونتمنى أن نكون وفينا واجبنا نحوه

اعتذار واجب الى كل من تم اسائته من خلال المنتدى اعتذر انا مدير الموقع وجميع الأعضاء عن بعض تصرف قله اساءت التعامل مع المنتدى بنشر اكاذيب وغير حقائق فى حق بعض الزملاء مما يستوجب علينا الأعتذار الرسمى ونعلن ان المنتدى تم انشائه من اجل بث روح التعاون بين العاملين ويكون نبراسا لتبادل المعلومات البريدية ويكون مدعما بروح اخلاق الفرسان ولذلك تم تسميه المنتدى فرسان البريد المصرى ليكون الأسم والمعنى موجودين بالمنتدى ونهيب بالسادة الأعضاء الإلتزام بقواعد النشر للمعلومة بعدم السب والقذف دون مستند رسمى يرفق بالموضوع المشار اليه بالفساد والا سيحذف العضو والموضوع وعلى الأعضاء الشرفاء اعطاء المنتدى كل مالديهم من جهد لرفعه المنتدى وانتشار المعلومه البريدية والحفاظ على العلاقات الوديه بينهم ونكون ممييزين بأدائنا الراقى امام عملائنا وزملائنا واكرر اعتذارى مرة أخرى أحذر الحقود إذا تسلط , والجاهل إذا قضى , واللئيم إذا حكم , والجائع إذا يئس , والواعظ المتزهد إذا كثر مستمعوه

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

عارفين ايه الفرق بين البريد واى وظيفة اخرى

ahmednour198
احمد فهمي
abodawod
طارق عطية
عبدالعزيزالطوخى
كيمو الايم
miro
mody_vip
12 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

mody_vip

عارفين يا اصدقائى ايه الفرق بين موظف البريد والموظف فى اى وظيفة اخرى
1:- ان موظف البريد لايغنى ولا يثمن من جوع
2:- ان موظف البريد شغال مرمتون وبردو مش عاجب
3:- ان موظف البريد ريشه فى الصحراء يحركها الريح فى اى اتجاه دون اى تعليق

وكتير من هذا القبيل0000000000000000000000

يا اصدقائى انا مش عايز حد يزعل منى انا موظف فى البريد زيكم ومنكم بس انا بكلم على اغلبية الموظفين بالبريد والدليل على ذلك الاتى
لما حبينا نعمل مظاهرة ونقف زى موظفين البنك معرفناش نقف رجالة زيهم بمعنى فى عميل راح يسحب رصيدة بالكامل من البريد وعايز يودعة البنك بنساله ليه قال انتم شكلكم مش نافع شوية تقفلوا المكاتب وشوية تفتحوا قلتله البنك بردو قفل وعمل مظاهرات قالى لما البنك حب يعمل مظاهرات قفل ساعتين بس مطالبه اتحققت0

حتى لما قلنا نتساوى بالمصرية للاتصالات قالوا بتعوع البريد عايزين يبقوا زينا احنا من غير مظاهرات 20% عندنا ب 200 جنيه لاصغر واحد فينا اما رئيس القطاع فى البريد مش هيحصل ال 200 جنيه نسبة 20% بتعاتهم

حتى زملائنا من الموظفين عمالين يشمتوا فى الرجالة الى واقفين يجيبولهم حقوقهم وبيفكرو ازاى يجازوهم يعنى لابيرحموا ولا بيخلوا رحمة ربنا تنزل

يبقى بامانة بهذا الوضع احنا هتقملنا قومه

عجبى

miro

لا تيأس يا صديقى قد يكون الفرج قريب بس شىء من الصبر والاصرار ولكن دون ان تضر احد ... فانا اختلف معك فى مسألة الاضراب هذه لان الضرر سيقع على اصحاب المعاشات وهم اهلنا فهل ترضى لانسان فقير او متوسط الغنا يحتاج الى معاشه حتى يطعم ابناءه ان يتضرر بسبب مطالب البريديين المشروعة ؟! اعتقد ان شهامتك تمنعك من هذا اذا اعطيت نفسك فرصة للتفكير المتأنى ... اتمنى من الله ان يحقق آمالنا كلها .... قول آمين

كيمو الايم

كيمو الايم

زى ماقال ميدو كل كلامك صح

وزى ماقال ميرو برضه كلامه صح

بس انا اللى مجننى حاجه واحده

ان بتوع اسكندريه والفيوم وبنى سويف والمحله وغيرنا وغيرهم
كنا وكانوا واقفين من قبل المعاشات باسبوع
وبرضه مجبشى نتيجه
انا عايز اعرف امتى المفروض نقف ده سؤال لميرو؟
وازاى نقف ونطالب ده سؤال لميدو؟

وياريت الاقى عندكم اجابه ؟

عبدالعزيزالطوخى

والله صدقت وايدلوحدها متسقفش وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى ظلمنى واحنابنشكوا مظالمتنا لله اللى لاتضيع عنده الشكوه ولكم الله يارجال البريد والفرج انشاء الله قريب بنصر من الله مش الحكومه

طارق عطية

مش عارف اضراب موظفين البريد مافيش حد مستجاب لمطالبهم لة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ علما بأنهم متحملين كتير من اعمال فوق طاقتهم والادارة العليا عارفين بكدة ولكن الزمن دة الواضح ان كل واحد فى الادارة مرتبة عالى مش حسيأل على الوظف الغلبان المطحون علشان يدخل ايراد للمكتب وياريت يزودولة مرتبة ولكن بيضحكوا على الوظفين بشوية ملاليم

6عارفين ايه الفرق بين البريد واى وظيفة اخرى Empty احنا اللى بنعمل كده فى نفسنا السبت مارس 12, 2011 12:14 am

abodawod

والله الراجل دا بيقول كلام زى الفل
بس انا عارف السبب
انا شغال اخصائى خدمه عملاء

اللى عايز يعرف السبب يدخل مكتب درجه اولى فى ايام المعاشات ويشوف منظر خدمه العملاء عامل ازاى
على الطلاق بنقعد على الرصيف
وبس ياض واسكتى ياوليه وتلاقى واحد يسبلك بالدين ويقولك انتا بوسطجى
منه لله بقى شكرى سرحان والعجله بتاعته
المهم
انا هسأل سؤال واجابته هى دى السبب فى اللى بيحصلنا

هل فى حد يقدر يعلى صوته على موظف فى البنك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يارجاله احنا اللى بنعمل كده فى نفسنا
وعلى فكره
انا عرفت الحل لكده
بس للاسف مش ينفع اقوله عشان صعب حد يوفقنى عليه

7عارفين ايه الفرق بين البريد واى وظيفة اخرى Empty الاحساس بالمسئولية الأحد مارس 13, 2011 10:09 pm

miro

يا اخى العزيز انا اقولك احنا وقفناامتى احنا وقفنا مباشرة بعد العودة من ثورة 25 يناير ومنعنا المستشار الجبار من دخول المكان ونجحنا والحمد لله بالعند فى المنافقين والمنتفعين اللى كان يتقلع ليهم عين ومايمشيش وكمان قدمنا مخالفاته لرئيس الهيئة والحقيقة حوله للشئون القانونية ومنعه من العودة مرة اخرى ... على فكرة احساسى بالمسئولية تجاه اصحاب المعاشات ما ينفيش احساسى بالمسئولية تجاه موظفى البريد المظاليم.
المهم انا رأى اننا نأدى عملنا وفى نفس الوقت نستمر فى تقديم طلباتنا واولها محاربة الفساد ومن ثم سينصلح الحال بالنسبة للموظفيين ونترك فترة بسيطة لرئيس الهيئة حتى يثبت حسن نية وتصرف سريع وان لم يتم ذلك فتأكد يا اخى انى سأكون اول المعتصميين

احمد فهمي

نداء هام لكل المتظلميين من البريد المصري

سوف ......سوف .......سوف......سوف

سوف

اسف لانقطاع الامل وذلك لوجود عطل بأدارة البريد وهذا نظرا لتوقف الشعور بالتوحد الذي ادي الي احتراق الهدف واستمرار موتور الفساد بقوة مما ادي الي تدمر حلم التغيير ........ولا عزاء للغافليين عن القضية

ahmednour198

الفرق بين البريد والوظائف الاخري ان البريداستولت عليه ادارة فاسدةوللأسف بمباركة الحكومات السابقة الفاسدة رؤساء للهيئة لايصلحون وفاسدين ومرتشين وقاموا بتعين مستشارين لهم فاشلين ومافعله البريدين شئ عظيم ولكن حتي يكتمل لايد من فضح الفاسدين وبالاسم ليكونوا عبرة لغيرهم وان واثق انناقادرون علي اكشف الفساد

10عارفين ايه الفرق بين البريد واى وظيفة اخرى Empty الصبر . مفتاح الفرج الأحد مارس 27, 2011 3:28 pm

كوكا

كوكا

انا بس كنت عايزه اقول رائ بس مش عايزه حد يضايق منى احنا كلنا زمايل فى وظيفه وحده
يا جماعه ارجعوه كده من كام سنه مش بعيد قوى و شوفوا الموظف البريد كان بيتعامل ازاى ومرتباته كان ازاى وحوافزه كانت ازاى تعالو ا شوفوا من تقريبا سنه اكيد فى فرق كبير فى المعامله مع الموظف وربنا رزقنا بمدير منطقه والله والله انا مش بجامل ودى الحقيقه المدير بتعنا محترم جدااااااا ومتفاهم ومع الموظف اللى عندوه حق ومظلوم ده كفايه اظن المدير اللى قبل كده كان ولا متفاهم ولا بيسمع لاى حد اصلا ده حتى مكنش له اى راى وانتم عارفين الكلام ده.
يبقى نصبر كمان شويه والله كل حاجه بتتغير لللاحسن

11عارفين ايه الفرق بين البريد واى وظيفة اخرى Empty رساله لللاستاذ/ مودى الأحد مارس 27, 2011 3:37 pm

كوكا

كوكا

انا كنت بس عايزه ارد على الاخ. مودى
حضرتك بتقول,لما حبينا نعمل مظاهرة ونقف زى موظفين البنك معرفناش نقف رجالة زيهم بمعنى فى عميل راح يسحب رصيدة بالكامل من البريد وعايز يودعة البنك بنساله ليه قال انتم شكلكم مش نافع شوية تقفلوا المكاتب وشوية تفتحوا قلتله البنك بردو قفل وعمل مظاهرات قالى لما البنك حب يعمل مظاهرات قفل ساعتين بس مطالبه اتحققت؟
اكيد لازم تعرف ان المطالب متحققتش ؟ليه لان مطالبنا خرجت عن مطالب جماعيه وبقت مطالب شخصيه وشخصيه جدااااااااااااااورغم من كده قفلنا المكاتب اكثر من يوم .
اما البنك والاتصالات و................الخ
كانت مطالب جماعيه وواقعيه.

الباشا تلميذ

الباشا تلميذ
اليوبيل الذهبى
اليوبيل الذهبى

كوكا كتب:انا كنت بس عايزه ارد على الاخ. مودى
حضرتك بتقول,لما حبينا نعمل مظاهرة ونقف زى موظفين البنك معرفناش نقف رجالة زيهم بمعنى فى عميل راح يسحب رصيدة بالكامل من البريد وعايز يودعة البنك بنساله ليه قال انتم شكلكم مش نافع شوية تقفلوا المكاتب وشوية تفتحوا قلتله البنك بردو قفل وعمل مظاهرات قالى لما البنك حب يعمل مظاهرات قفل ساعتين بس مطالبه اتحققت؟
اكيد لازم تعرف ان المطالب متحققتش ؟ليه لان مطالبنا خرجت عن مطالب جماعيه وبقت مطالب شخصيه وشخصيه جدااااااااااااااورغم من كده قفلنا المكاتب اكثر من يوم .
اما البنك والاتصالات و................الخ
كانت مطالب جماعيه وواقعيه.

مطالبنا على اساس ان المنطقه كلها وقفت ولا ايه
الناس الى وقفت معروفه ومطالبها كانت متحدده فى ورقه من اول يوم
بس للاسف عشان فى ناس فضلت فاتحه وناس اشتغلت الاداره بلغت مصر ان كله تمام ومفيش غير اربع مكاتب هى الى قافله والليله دى متركبوش الموجه وتقولو احنا لما طالبنا لانك مكنتش معانا الناس الى كانت موجوده انا عارفها
الرد الى قبل ده قولت شوف البريد من مده انت تعرف ايه عن البريد من مده ولا اشتغلت فين انت مخرجتش من المنطقه
مع كل تقديرى للمدير الحالى الا ان المدير السابق راجل بوسطجى بمعنى الكلمه وفاهم جدا انا اشتغلت معاه وعارف شغله بس عشان هو بقى سابق فتقول وحش زى مالمدير الحالى لو مشى هتقول وحش وكان وكان
ياريت لما تكلم متقولش احنا لما وقفنا ولا قصدك لما وقفتو فى الشباك تتفرجو علينا وياريت برده متكلميش على المدير السابق ولا الحالى شغل الطبل والزمامير ده
موظفين البريد مش هتتغير واحوالها تتحسن الا فى حاله واحده انهم يبطلو يطبلو ويزمرو للموجود لحد مايمشى
دى وجه نظرى فى تعليقك

الجندى المجهول

ده عشان انتى شغاله تحت ايده بس بيراضيكى فى الداخله والطالعه وبترديله على المكالمات ولا بتدخليله البوسطه لكن لو نزلتى المكاتب وشوفتيه بيعامل الموظفين ازاى دا كل اما واحد يشتكيلوا من سلبيات فى المنطقه او المكتب بتاعه يقوله مش عاجبك انقلك ده كلام ينفع والنبى اسكتى احسن يست كوكو اصل الواحد ذهق من اشكالكم

كوكا

كوكا

انت بتغلط طيب ليه علشان انا مغلطش بس لو انت بتتضايق من تعليقاتى قوى كده واسلوب الحوار مشعجبك مش معنى انك تغلط احنا فى الاول والاخر زمايل .
اما بالنسبه من المدير والله انا ولا بطبل ولا بزمر ولا انا اصلا غلط فى المدير القديم .
وعلى فكره لما تحب تقول معلومه ياريت تتكد منها علشان انا ولا بدخل بوسطه للمدير ولا مكلمات انا والله والله ما بشوف المدير غير ممكن كل شهر مره وساعات كتيره مش بشوفه. وعلى العموم متشكره على اسبلوب الكلام

الجندى المجهول

يست كوكا احنا الموضوع بتاعنا بيتكلم عن الفرق بين موظف البريد واى موظف تانى مش قصيده مدح فى مدير المنطقه يعنى اما تخشى تقرى الموضوع متجبيش سيره المدير وتتكلمى فى حيثياته بس مش اكتر انما انتى بقه عماله تقولى دا مدير مش عارف ايه ياله مش مشكله

ماركو

ياجماعه المفرود كنا وقفنا واقفه صحة يعنى كنا بلغنا كل المكاتب بالتليفون وكلى كان عنده استعدادلكن.................... Exclamation

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]