فرسان البريد المصرى


انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فرسان البريد المصرى
فرسان البريد المصرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يتحدث عن مشاكل البريد المصرى وموظفية تم إنشاء هذا المنتدى إيمانا منا بدور البريد المصرىبنأثيرة اليومى فى حياتنا وحب وعرفانا منا بالجميل ونتمنى أن نكون وفينا واجبنا نحوه

اعتذار واجب الى كل من تم اسائته من خلال المنتدى اعتذر انا مدير الموقع وجميع الأعضاء عن بعض تصرف قله اساءت التعامل مع المنتدى بنشر اكاذيب وغير حقائق فى حق بعض الزملاء مما يستوجب علينا الأعتذار الرسمى ونعلن ان المنتدى تم انشائه من اجل بث روح التعاون بين العاملين ويكون نبراسا لتبادل المعلومات البريدية ويكون مدعما بروح اخلاق الفرسان ولذلك تم تسميه المنتدى فرسان البريد المصرى ليكون الأسم والمعنى موجودين بالمنتدى ونهيب بالسادة الأعضاء الإلتزام بقواعد النشر للمعلومة بعدم السب والقذف دون مستند رسمى يرفق بالموضوع المشار اليه بالفساد والا سيحذف العضو والموضوع وعلى الأعضاء الشرفاء اعطاء المنتدى كل مالديهم من جهد لرفعه المنتدى وانتشار المعلومه البريدية والحفاظ على العلاقات الوديه بينهم ونكون ممييزين بأدائنا الراقى امام عملائنا وزملائنا واكرر اعتذارى مرة أخرى أحذر الحقود إذا تسلط , والجاهل إذا قضى , واللئيم إذا حكم , والجائع إذا يئس , والواعظ المتزهد إذا كثر مستمعوه

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

قول رائيك فى حافز التميز الجديد واقترح اراء جديده فانت ايها الموظف اساس هيئه البريد

+9
zerocool_suez
الصقر المصرى
nmr202013
جابر فكرى
الباشا تلميذ
سمكمك2011
أحمد جمال
الاميره
ahmed914
13 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

ahmed914



قول رائيك فى حافز التميز الجديد واقترح اراء جديده فانت ايها الموظف اساس هيئه البريد

لجنه تعديل حافز التميز تقترح ان يكون تقييم المكاتب على النحو التالى (اجمالى المقبوضات + اجمالى المدفوعات وقسمه الناتج على عدد الموظفين بالمكتب) مع زياده عدد مكاتب الدرجه الاولى الى 300 مكتب وزياده عدد مكاتب الدرجه الثانيه الى 300 مكتب ايضا مع تعديل فى حافز وكيل المكتب ليتناسب مع مجهوده وحجم مخاطرته وكذلك زياده حافز الموزع والطواف بما يتناسب مع حجم اعمالهم واضافه حافز تفتيش التوفير مثل حافز اللامركزيه وايضا زياده مبالغ الحافز لكل درجه للمكاتب عن التقييم القديم بما يتناسب مع البعد الاجتماعى والعدل بين الموظفين قول رائيك
https://www.facebook.com/home.php?sk=...29024183837157

الاميره



انا رئى ماهو ذنب الموظف الموجود بمكتب لايعمل هل هو ذنبه ان عضو مجلس شعب فتحه للدعايه لاهل دائرته فهو غير مسئول عن ذلك وانا لى راى هو ان يتم توحيد الحافز للمكاتب على ان يتم تبادل العماله كل ستة اشهر فيما بين المكاتب لان لا علاقه للموظف بزيادة اقبال العملاء على المكتب فهذا مرتبط بالموقع الجغرافى للمكان واشياء اخرى كثيره فمثلا موظف بمكتب باحدى القرى وله الرغبه فى العمل باحدى المدن ولكن ماباليد حيله فما ذنبه وكمان الوكيل لابد ان يضاف له نسبه لاتقل عن 50%زياده فى الحافز حتى يكون هناك قبول لدى العاملين لهذه الوظيفه (وكيل مكتب)

أحمد جمال



فعلا عايزين الحافز موحد بالإضافه تعلية الحافز للموظفين الذين ينتقلون مسافات كبيره أو تعلية حوافز أماكن العجز عن أمان الزياده بالموظفين لجذب الموظفين إليها مع تدوير الموظفين أيضا



عدل سابقا من قبل أحمد جمال في الخميس مايو 19, 2011 10:41 pm عدل 2 مرات

سمكمك2011

سمكمك2011

يا جماعه ده اسمه حافزكل موظف يجتهد ويعمل دعايه للمنتج بتاعه من دفاتر توفير للاقارب والجيران ويعمل دعايه للحوالات السريعه الخخخخخ

الباشا تلميذ

الباشا تلميذ
اليوبيل الذهبى
اليوبيل الذهبى

الموضوع بسيط فى حافز التميز وسبق انى عملت موضوع بكلم عن الحافز وازى الاداره توزعه
طبعا 55 الف موظف مش بيشتغلو نفس الشغل
احنا ممكن نعمل حافز ثابت يكون مثلا 200 دا اساسى
وبعد كده ندى نسبه للمكاتب الشغلانه على الايراد او على حجم الاعمال
الاهتمام بوكيل المكتب لحتفيز الوكلا على الشغل
اما بالنسبه ان ادى كله زى بعضه الى بيقول كده بيكلم وخلاص مش لامس واقع لان لما ادى كله زى بعضه الناس الشغاله هتتعب
هتقولى ننقل الناس دى يبقى كده بنعالج غلط بلغط لان العميل مش بيرتاح فى المكان الى فى تنقلات كتير وكده نفقد ثقه العميل
يبقى الحل الى قدمنا
اننا نثبت حافز يبقى اساسى وندى نسبه لكل مكتب على حسب شغله

جابر فكرى

جابر فكرى
عضومشاكس


لابد اولا ان يتم تقييم المكاتب من حيث الدرجات على اسس صحيحه وثابته على مستوى الجمهوريه من حيث حجم العمل والايرادات

بمعنى ان يتم تحديد مبلغ ايرادات ثابت على مستوى الجمهوريه وليكن 100000 جنيه وعدد عمليات المقبوضات والمدفوعات وعدد المراسلات وليكن 5000 عمليه ويتم التقيم على البندين على مستوى الجموريه

بمعنى ان المكتب الذى تصل ايراداته + عملياته المبلغ المحدد يكون من المكاتب الدرجه الاولى

والمكتب الذى يحقق احدى الهدفين سواء ايراد فقط وعملياته لم تكمل المحدد او وصل حجم عمله ( عملياته ) العدد المحدد ولم يصل ايراده للمبلغ المطلوب يكون من مكاتب الدرجه التانيه

اما المكتب الذى لم يصل الى اى من الهدفين سواء ايرادات او عمليات فيكون من مكاتب الدرجه التالته
ثم يتم تحديد مبلغ معين لكل وظيفه على المستوى العام يعنى

وكلاء المكاتب مبلغ600جنيه
والمعاونين مبلغ 400 جنيه
والموزعين والطوافين مبلغ 300 جنيه
ومساعدى المكاتب 200 جنيه

هذا بالنسبه لجميع مكاتب الجمهوريه

ثم يتم التوزيع كالاتى

الدرجه الاولى يتم تقيمهم على نسبه 140%

والدرجه التانيه على نسبه 120 %

والدرجه التالته على نسبه 100 %

مثال لو افترضنا ان هناك ثلاث وكلاء فى ثلاث مكاتب مختلف الدرجات وتم تقديرهم بسبه 80%

فيكون حافز وكيل الدرجه الاولى = 672 جنيه
ويكون حافز وكيل الدرجه التانيه =576 جنيه
وحافز وكيل الدرجه التالته = 480 جنيه

وبكده نكون قدرنا الناس اللى بتشتغل
ونكون مزعلناش الناس اللى برضه بتشتغل فى مكاتب الدرجه التالته وقللنا الفوارق بين الموظفين اللى على وظيفه واحده

الباشا تلميذ

الباشا تلميذ
اليوبيل الذهبى
اليوبيل الذهبى

جابر فكرى كتب:
لابد اولا ان يتم تقييم المكاتب من حيث الدرجات على اسس صحيحه وثابته على مستوى الجمهوريه من حيث حجم العمل والايرادات

بمعنى ان يتم تحديد مبلغ ايرادات ثابت على مستوى الجمهوريه وليكن 100000 جنيه وعدد عمليات المقبوضات والمدفوعات وعدد المراسلات وليكن 5000 عمليه ويتم التقيم على البندين على مستوى الجموريه

بمعنى ان المكتب الذى تصل ايراداته + عملياته المبلغ المحدد يكون من المكاتب الدرجه الاولى

والمكتب الذى يحقق احدى الهدفين سواء ايراد فقط وعملياته لم تكمل المحدد او وصل حجم عمله ( عملياته ) العدد المحدد ولم يصل ايراده للمبلغ المطلوب يكون من مكاتب الدرجه التانيه

اما المكتب الذى لم يصل الى اى من الهدفين سواء ايرادات او عمليات فيكون من مكاتب الدرجه التالته
ثم يتم تحديد مبلغ معين لكل وظيفه على المستوى العام يعنى

وكلاء المكاتب مبلغ600جنيه
والمعاونين مبلغ 400 جنيه
والموزعين والطوافين مبلغ 300 جنيه
ومساعدى المكاتب 200 جنيه

هذا بالنسبه لجميع مكاتب الجمهوريه

ثم يتم التوزيع كالاتى

الدرجه الاولى يتم تقيمهم على نسبه 140%

والدرجه التانيه على نسبه 120 %

والدرجه التالته على نسبه 100 %

مثال لو افترضنا ان هناك ثلاث وكلاء فى ثلاث مكاتب مختلف الدرجات وتم تقديرهم بسبه 80%

فيكون حافز وكيل الدرجه الاولى = 672 جنيه
ويكون حافز وكيل الدرجه التانيه =576 جنيه
وحافز وكيل الدرجه التالته = 480 جنيه

وبكده نكون قدرنا الناس اللى بتشتغل
ونكون مزعلناش الناس اللى برضه بتشتغل فى مكاتب الدرجه التالته وقللنا الفوارق بين الموظفين اللى على وظيفه واحده


كده انت بتكلم على مستهدف لكل مكتب والنظام ده اطبق بالفعل انهم عملو لكل مكتب مستهدف وليكن 100000 الى انت ادتها كمثال
المستهدف ده نظام فاشل بكل المقايس اما بالنسبه لتوزيع الحافز
انت حاطط الموزع رقم 3 فى الحافز وده غلط لان الموزع من وجهه نظرى من اكتر الناس الى بتتعب ومفروض اظبط حافزه لجذب الموزعين
انا مش معاك فى وجهه النظر دى

nmr202013



من وجهة نظري اري ان يتم احنساب الحافز علي حجم العمل وليس الايراد حيث ان ذلك سيكون اكبر دافع لزيادة حجم العمل بالمكتب مع وضع في الاعتبار الا تكون الفوارق كبيرة بين الثلاث شرائح حتي لا نلاقي هروب ونزوح جماعي الي احد الشرائح وان يتم ربط الايراد بممميزات اخري كاترقية من كادر الي كادر او دورات تدريبية مميزةاو تقديره من رئيس الهيئة او ترشيحة لاحد الرحلات الاوربية او اعفاؤه من مصاريف المصايف لابد ان نجتهد ولابد ان يقابل ذلك

الصقر المصرى



بخصوص حافز التميز للعاملين بمكاتب البريد الذين يتعاملو مع العملاء والجمهور لابد ان نميزهم عن غيرهم من العاملين ولكل مكتب حسب ايراده وايضا لابد ان نميز الوكيل عن باقى موظفيه مع عدم ظلمهم ايضا .
وهذا الموضوع يقاس على اساس مسئولية كل موظف وجهده
ولله الموفق والمستعان.

جابر فكرى

جابر فكرى
عضومشاكس

توضيح للباشا تلميذ

انا مش عامل مستهدف لكل مكتب لاء انا عامل مبلغ ثابت وحجم عمل ثابت على مستوى جميع مكاتب الجمهوريه زى نقطتين نهايه فى سباق

اللى يوصل للنقطتين يبقى درجه اولى

واللى يوصل لنقطه واحده يبقى درجه تانيه

واللى مايقدرش يوصل لاى من النقطتين يبقى تالته

اما بالنسبه لتحديد مبلغ المعاون اكبر من الموزع فلاحظ ان المعاون ممكن فى غمضت عين مرتبه وحافزه لمده شهر او اكتر يضيع فى حاله العجز مع عدم وجود بدل مخاطر وبعدين انا مش بكده بقول ان الموزع مبيشتغلش لاء فعلا الموزعين بتشتغل وشغل كتير كمان

وبعدين كل المبالغ اللى انا كاتبها مجرد امثله انت يعنى شايفهم بيقولولنا كل واحد يفتح حجره عشان نكب له شويه لاء انا بس بقترح مبدا وبحاول اقلل الفوارق بين المكاتب بحيث ان يسود العدل وليس المساواه

لان فيه وجهه نظر بتقول انا مليش دعوه انا زى زى اللى فى المدينه وزى الموظف اللى فى الدرجه الاولى والتانيه
كنا فى المدرسه مع بعض والكليه مع بعض ومستلمين الشغل على درجه واحده وانا بخرج من بيتى الساعه 7.3 زى زيه ليه هو ياخد 380 جنيه حافز وانا اخد 94 جنيه

وبعدين اقتراحك بتاع ال 200 جنيه ده فيه جانب كبير من المساواه وبعدين مين اللى هيحدد المكاتب اللى شغاله من اللى مش شغاله ويديلها مكافاه وبعدين كل واحد فى نظره انه شغال ومطحون حتى لو كان فى درجه تالته ودى تكاد تكون حقيقه
لان المكاتب الكبيره فيها عدد موظفين كتير وكاف مخلى كل موظف منهم مش مسئول عن اكتر من شباك
وفى نفس الوقت فى المكاتب الصغيره واحد او اتنين شايلين كل الشغل
لو جيت تحسب حجم الجهد والتعب لكل موظف على حده هتلاقيهم تقريبا متساويين جميعا

لكن الفرق ان فيه واحد محظوظ او له ضهر وشغال فى درجه اولى
والتانى منحوس وملهوش ضهر ومرمى فى الدرجه التالته
وبعدين ربنا يوفق ويكون فيه حاجه حلوه وخلاص

11قول رائيك فى حافز التميز الجديد واقترح اراء جديده فانت ايها الموظف اساس هيئه البريد Empty حا فز شئون العاملين السبت مايو 21, 2011 8:14 pm

zerocool_suez



ياريت ينظروا لقسم شئون العاملين فىالحافز لانه يعتبر اقل حافز فىى البريد كله برغم ان القسم يعتبر شامل لكل اقشام البريد ومكاتبه من اجازات وجزاءات وشئون عاملين ومعاشات ومع ذلك ::::::::::::اقل نسبة حافز


ياريت النظر فيه

الجندى



اقل حافز هو الطواف ليست من العاملين بالبريد

المرعب

المرعب

انا ارى ان الحل هو؛؛؛؛؛
1-المرتبات المرضية
2-الشفافية
3-وضع الرجل المناسب فى المكان المناسب
4-العودة الى نظام العمولات
توضيح هذه النقط
اولا المرتبات المرضية:
لو ان كل عامل أخذ مرتب يكفيه ويكفى احتياجاته
ثانيا الشفافية:
لو كانت هناك شفافية من الادارة مع العاملين
ثالثا وضع الرجل المناسب فى المكان المناسب:
لو كانت الادارة تضع الرجل المناسب فى المكان المناسب
رابعا العودة الى نظام العمولات:
لو عدنا الى نظام العمولات (التوفير -الدمغةوالمهنية -المعاشات وغيرها)
لكان هو الحل الامثل لارضاء كل العاملين



عدل سابقا من قبل المرعب في الخميس يوليو 07, 2011 8:53 pm عدل 1 مرات

fadela1957



حافز التميز لايمكن اخضاعه لاى قواعد موضوعيه فقد فقد اهميته
و اصبح حقا مكتسبا للعاملين لا يجوز حرمانهم منه الا بنسب متفاوته لن تضيف شيئا كأداة او حافز و انا اقترح فى الوقت الحالى
استخدام اعتمادات حافز التميز فى الحفاظ على حافز و طبيعة العمل المضافة للمرتب 00 حيث ان رفع اساسى المرتب يضعف من التزام الهيئه بنفس النسب يل قد تضطر لخفض النسب فىحدود ما كان يصرف من مبلغ للحافز و الطبيعة 0
و الهدف من الغاء حافز التميز هو اضافة نوع من الاستقرار بدخول العاملين حيث سيرتفع راتب الموظف بعد ذيادة الاساسى و الحفاظ على نفس نسب الحافز و الطبيعة المعمول بها حالياالى مايتراوح منن 600 ج /1200 ج
0 مع وضع ضوابط شديدة لاحقية العامل فى الحافز او حرمانه وفق
قواعد يستعصى على اى موظف التقصير او الاهمال او التمارض 0
بما يعود بالفائدة على الهيئه بالكامل 00 حيث ان اى مقترح لقياس الايراد بالنسبه للمصروف فاشل لعدم وجود معايير موضوعيه للقياس 0 وكل المقترح هو قياسات لارقام قديمه و ضعيفه0

ali aamer



نتمنى يأستاذ/جابر فكرى أن يأخذو بأمثلتك لأنها مجديه وفيها توازن وبعد أجتماعى وأشكرك على أفكارك وأراأك

المرعب

المرعب

اقتراح لحافز التميز

---------------------
حافز العامل شهريا=عدد العمليات التى عملها او راجعهااو أشرف عليها+حجم المخاطر التى تعرض لها-تكلفة هذه العمليات

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى