انا هتكلم عن دورة التواصل الفعال بطنطا وهبدأ بالايجابيه الوحيده من وجهة نظرى وهى الماده العلميه نقدر نقول عليها ممتازه ومفيده.
لكن السلبيات كتييير
اولها / احتكار شركه واحده لتأدية الدورات التدريبيه بالهيئه منذ العام 2004 تقريبا مما ادى الى كافة السلبيات التى واجهتنا والتى تتمثل فى شبه عدم اهتمام من النواحى التجهيزيه لهذه الدورات مثل
1-عدم توفير مدربين على مستوى عالى من الكفاءه
2- عدم توفير مراكز تدريبيه بشكل لائق
3- انعدام الاستعداد من قبل مسؤلى مركز التدريب لاستقبال العاملين
4- سوء معاملة الطقم الادارى بالمركز للعاملين
ثانيا/ سوء التخطيط لهذا البرنامج من قبل مسؤلى الهيئه مما أدى الى سخط العاملين المتدربين الامر الذى اثر سلبا على استقبال الماده العلميه بشكل كامل ووافى ويتمثل سوء التخطيط فى الاتى
1- عدم توفير مراكز تدريبيه قريبه من محلات اقامة العاملين( يعنى عشان اروح اخد دوره اركب مواصلات ساعتين وساعه ونص هروح افهم ولا ارتاح م السفر )
2- طول مدة التدريب اللى بتصل الى 11 يوم عمل فعلى يعنى 3 اسابيع تقريبا
3- الامر الاخير وده الاكثر استفزازا عدم توعية العاملين بالتعليمات الاداريه التى تطبق على المتدريبن خلال فترة التدريب قبل بداية الدوره
( يعنى الموظف المضطر يغيب لسبب ما خاص به خلال الفتره التدريبيه موقفه ايه ومين المفوض له بالتعامل معاه فى الموقف ده
اللى عايز يروح التامين الصحى يعمل ايه واللى عايز اذن نص يوم الخ......)
والغريب بقى ان فى واحد بيقول انه شغال ف القطاع منصب نفسه مدير على الناس انا عن نفسى معنديش مانع ان يكون فى مدير فى مسؤل مشرف اى مسمى لكن انهم يفهمونا ان التعامل معانا من اختصاص مركز التدريب فى النواحى الاداريه من حيث الحضور والانصراف والمواعيد وخلافه وفجأه الاقى واحد اسمه ضمن المتدربين المتفرغين (يعنى بياخد الدوره) وعشان شغال فى القطاع يعين نفسه مدير عام علينا ويشطب فى ورقة الحضور ويتكلم معانا باسلوب غير لائق وغير مقبول ووعظ دينى وحلال وحرام وكل ده من غير حتى مايطلع من جيبه امر تكليفه بهذا الامر سواء من ادارة التدريب او من رئيس القطاع
يعنى عايز يقولى انا مدير عليك اقوله سمعا وطاعه يامولاى وفى حين انه من طنطا لكن بيحضر يوميا الساعه 11.30 تقريبا يعنى لو عمل مصيبه بره ف الوقت ده وجه مضى زيه زى اللى محضرش خالص طيب فين رئيس القطاع من الامر ده وفين الامور المنظمه لمثل هذه الوظيفه اللى المفروض انه يحضر قبل الناس عشان لو فى مشاكل زى اللى قابلناها يكون لحق يحلها مع مسؤلى المركز
اخيرا تم العرض بامانه ولو فى نيه للتغير والاعلاء من شان العاملين خاصة فى المراكز الخارجيه فاهلا بالتدريب وان تارجحت النيه فلاداعى لمثل هذا النوع من التدريب
انتهى ............
لكن السلبيات كتييير
اولها / احتكار شركه واحده لتأدية الدورات التدريبيه بالهيئه منذ العام 2004 تقريبا مما ادى الى كافة السلبيات التى واجهتنا والتى تتمثل فى شبه عدم اهتمام من النواحى التجهيزيه لهذه الدورات مثل
1-عدم توفير مدربين على مستوى عالى من الكفاءه
2- عدم توفير مراكز تدريبيه بشكل لائق
3- انعدام الاستعداد من قبل مسؤلى مركز التدريب لاستقبال العاملين
4- سوء معاملة الطقم الادارى بالمركز للعاملين
ثانيا/ سوء التخطيط لهذا البرنامج من قبل مسؤلى الهيئه مما أدى الى سخط العاملين المتدربين الامر الذى اثر سلبا على استقبال الماده العلميه بشكل كامل ووافى ويتمثل سوء التخطيط فى الاتى
1- عدم توفير مراكز تدريبيه قريبه من محلات اقامة العاملين( يعنى عشان اروح اخد دوره اركب مواصلات ساعتين وساعه ونص هروح افهم ولا ارتاح م السفر )
2- طول مدة التدريب اللى بتصل الى 11 يوم عمل فعلى يعنى 3 اسابيع تقريبا
3- الامر الاخير وده الاكثر استفزازا عدم توعية العاملين بالتعليمات الاداريه التى تطبق على المتدريبن خلال فترة التدريب قبل بداية الدوره
( يعنى الموظف المضطر يغيب لسبب ما خاص به خلال الفتره التدريبيه موقفه ايه ومين المفوض له بالتعامل معاه فى الموقف ده
اللى عايز يروح التامين الصحى يعمل ايه واللى عايز اذن نص يوم الخ......)
والغريب بقى ان فى واحد بيقول انه شغال ف القطاع منصب نفسه مدير على الناس انا عن نفسى معنديش مانع ان يكون فى مدير فى مسؤل مشرف اى مسمى لكن انهم يفهمونا ان التعامل معانا من اختصاص مركز التدريب فى النواحى الاداريه من حيث الحضور والانصراف والمواعيد وخلافه وفجأه الاقى واحد اسمه ضمن المتدربين المتفرغين (يعنى بياخد الدوره) وعشان شغال فى القطاع يعين نفسه مدير عام علينا ويشطب فى ورقة الحضور ويتكلم معانا باسلوب غير لائق وغير مقبول ووعظ دينى وحلال وحرام وكل ده من غير حتى مايطلع من جيبه امر تكليفه بهذا الامر سواء من ادارة التدريب او من رئيس القطاع
يعنى عايز يقولى انا مدير عليك اقوله سمعا وطاعه يامولاى وفى حين انه من طنطا لكن بيحضر يوميا الساعه 11.30 تقريبا يعنى لو عمل مصيبه بره ف الوقت ده وجه مضى زيه زى اللى محضرش خالص طيب فين رئيس القطاع من الامر ده وفين الامور المنظمه لمثل هذه الوظيفه اللى المفروض انه يحضر قبل الناس عشان لو فى مشاكل زى اللى قابلناها يكون لحق يحلها مع مسؤلى المركز
اخيرا تم العرض بامانه ولو فى نيه للتغير والاعلاء من شان العاملين خاصة فى المراكز الخارجيه فاهلا بالتدريب وان تارجحت النيه فلاداعى لمثل هذا النوع من التدريب
انتهى ............